Widmo katastrofy klimatycznej i polska rzeczywistość w roku 2050

„Chłopi 2050, czyli Agronauci w czasach katastrofy klimatycznej” to tytuł najnowszego słuchowiska Storytel, w którym występują m.in. Marcin Dorociński, Magdalena Popławska, Zofia Zborowska, Bartłomiej Topa czy Marian Dziędziel. Bazując na raporcie WWF o Polsce połowy XXI wieku, Cezary Zbierzchowski nakreślił realistyczny obraz naszej przyszłości. 

Polska wieś w roku 2050. Roboty, egzoszkielety i drony są tak samo powszechne jak siekiery i widły. W ogromnych hangarach uprawia się cytrusy, każda kropla wody jest na wagę złota, a Reymontowskie Lipce dawno wyludniły się z powodu suszy. Uciekinierzy z południa Europy mają gospodarstwa tuż za płotem, u sołtysa można spotkać Hiszpanów i Greków, w kościele słychać zaś płomienne ekologiczne kazania.

Słuchowisko Storytel pt. „Chłopi 2050, czyli Agronauci w czasach katastrofy klimatycznej” w warstwie literackiej nawiązuje do klasyki literatury polskiej, czyli „Chłopów” Władysława Reymonta. Inspiracją do powstania fabuły był raport WWF „2050 Polska dla pokoleń”, w którym przedstawiona została tragiczna wizja przyszłości, jaka czeka naszą planetę, jeśli społeczeństwo nie zmieni swojego sposobu życia. Temat wziął na warsztat pisarz Cezary Zbierzchowski, autor powieści fantastyczno-naukowych („Holocaust F”, „Distortion”).

[perfectpullquote align=”full” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]Ten projekt był dla mnie niezwykłym wyzwaniem. Moim zadaniem było połączenie raportu naukowego WWF w warstwie merytorycznej z materiałem literackim, klasykiem literatury – „Chłopami” Reymonta. Dla pisarzy science fiction prawda naukowa to jedna z najważniejszych rzeczy, i to nas odróżnia od twórców fantasy. Słuchowisko Storytel, w którym opisuję poważne zmiany klimatyczne, takie jak nieznośnie upały, susze, pożary, potężne gradobicia, opady monsunowego deszczu czy zjawiska im towarzyszące, jak wymieranie zwierząt i plagi chorób egzotycznych, to nie jest wytwór wyobraźni, ale wiedza naukowa, z której nie zdawałem sobie do końca sprawy. Ten projekt pozwolił mi poszerzyć horyzonty i sprawił, że jestem jeszcze bardziej przestraszony tym, co dzieje się z naszym klimatem mówi Cezary Zbierzchowski.[/perfectpullquote]

Fabuła najnowszego słuchowiska Storytel podąża tropem Antka Wiśniewskiego, gospodarza doświadczonego osobistą tragedią, i jego sąsiadów ze wsi Lipce, z jednej strony zmagających się z szaloną pogodą, a z drugiej z deweloperem Dziedzicem.

W słuchowisku Storytel zagrali artyści, dla których tematy ekologii i dbania o środowisko nie są obojętne. W postać głównego bohatera wciela się Marcin Dorociński, aktor o dużej wrażliwości ekologicznej, który od lat zwraca uwagę na potrzebę dbania o naszą planetę. W słuchowisku pojawią się także m.in. Magdalena Popławska i Bartłomiej Topa, ambasadorzy Klubu Gaja, Marian Dziędziel, który wystąpił w kampanii antysmogowej, czy Zofia Zborowska, aktorka znana z ekologicznego stylu życia i jego promocji.

[perfectpullquote align=”full” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]Nie rozumiem tych, którzy udają, że nie ma problemu. Tych, którzy mówią, że nie ma czegoś takiego jak ocieplenie klimatu (…) Jeśli słuchać mądrych ludzi, naukowców, to widać smutny obraz. Jedziemy w pociągu, którego nie da się już zatrzymać, można go tylko spowolnić (…)  Zwiększanie świadomości, o tym w jakim jesteśmy położeniu, jest najważniejsze. Dlatego każda forma przekazu ma olbrzymią wartość. Jeżeli ktoś po odsłuchaniu tego audiobooka nabierze wątpliwości, których wcześniej nie miał, albo coś zrozumie i przekaże to innym, to może coś się uda zmienić – mówi Marcin Dorociński[/perfectpullquote]

W słuchowisku występują również Grażyna Wolszczak, Agnieszka Więdłocha, Piotr Adamczyk, Łukasz Simlat, Marcin Bosak, Miriam Aleksandrowicz, Tomasz Dedek i Jakub Wieczorek. Narratorem jest Miłogost Reczek. Oprócz aktorów w słuchowisku udział wzięli także dziennikarze i osobowości telewizyjne: Mariusz Szczygieł, Olivier Janiak i Michał Piróg.

Wstęp do słuchowiska przygotowała Areta Szpura, nazywana twarzą polskiej ekologii. Autorka ekologicznego poradnika, swoim działaniom dla klimatu poświęca też profil na Instagramie, który obserwuje już przeszło 80 tys. osób.

[perfectpullquote align=”full” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]„Jak więc uratować świat? Musimy zdać sobie sprawę, że nie my tu jesteśmy najważniejsi. Że jesteśmy tu po coś, ale na pewno nie, by brać i wykorzystywać bez umiaru wszystko, co dostaliśmy od Natury. Mamy jeden dom, jedną planetę i bez niej nie będzie nas. Tymczasem obecnie żyjemy tak, że by zaspokoić nasze potrzeby, musielibyśmy mieć… 1,7 planety! To oznacza, że żyjemy na kredyt. I to taki, który przyjdzie nam spłacać z olbrzymimi odsetkami – mówi Areta Szpura.[/perfectpullquote]

Projekt słuchowiska oraz towarzysząca mu kampania powstały w Storytel we współpracy z agencją McCannWorldgroup oraz Mastercard Polska. Partnerem medialnym projektu jest portal Gazeta.pl, który promuje go m.in. w ramach cyklu „Piątki dla klimatu”. Promocji będzie towarzyszyła kampania na antenach Radia TOK FM, Radia Złote Przeboje, Rock Radia, RMF FM, a także w sieci kin Helios i na nośnikach reklamy zewnętrznej.

[perfectpullquote align=”full” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]Z pomysłem na stworzenie audiobooka inspirowanego raportem WWF o zmianach klimatycznych przyszli do nas Marcin Sosiński i Bartek Klimaszewski z McCannWorldgroup. Pomysł spodobał się nam od razu. Zaproponowaliśmy przeformatowanie przygotowanego przez agencję opowiadania na słuchowisko i zaproszenie do projektu artystów zaangażowanych w ochronę klimatu. Tematyka jest bardzo aktualna, a forma przekazu nowatorska. Opowiadamy wizję, która stanie się rzeczywistością, jeśli wszyscy nie zaangażujemy się w ochronę klimatu. Wierzymy, że audio jest jednym z najbardziej ekologicznych form wyrazu, a realizując ten projekt dokładamy swoją cegiełkę do walki o przyszłość naszej planety – mówi Jakub Barzak, Marketing Manager, Storytel Polska.[/perfectpullquote]

W ramach działań na rzecz ochrony klimatu, Storytel przekaże również fundusze na współpracę z Klubem Gaja. Każde osłuchanie słuchowiska „Chłopi 2050” to złotówka przeznaczona na sadzenie drzew.

Z kolei Mastercard przygotowuje cykl Ekolekcji – warsztatów szkolnych dla licealistów przerabiających „Chłopów” Reymonta w ramach lektur obowiązkowych. W wybranych szkołach województwa Mazowieckiego odbędą się spotkania z gwiazdami zaangażowanymi w projekt „Chłopi 2050”.

[perfectpullquote align=”full” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]Pomysł kampanii od początku wydał nam się interesujący, ponieważ w wyjątkowy sposób zwraca uwagę na palącą kwestię ratowania środowiska naturalnego. W Mastercard kilka tygodni temu ogłosiliśmy projekt Priceless Planet Coalition, wzywający do wspólnego działania na rzecz ochrony klimatu. Wierzymy, że współpraca biznesu i organizacji pozarządowych, a jednocześnie prowadzenie działań edukacyjnych są w stanie zatrzymać postępującą degradację środowiska. Projekt „Chłopi 2050” świetnie wpisuje się w tę misję – mówi Jerzy Hołub, Dyrektor Marketingu w polskim oddziale Mastercard Europe.[/perfectpullquote]

Wyjątkowym elementem kampanii promującej słuchowisko i zachęcającej do wejścia w świat audio będzie wystawa obrazów inspirowanych słuchowiskiem i udźwiękowionych przez Storytel.

[perfectpullquote align=”full” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]Wzięliśmy na warsztat najbardziej znane obrazy mistrza polskiego realizmu, Józefa Chełmońskiego. Przerobiliśmy je tak, żeby ilustrowały naszą niedaleką przyszłość, odpowiadając prawdopodobnym realiom klimatycznym, społecznym i technologicznym. I tak „Bociany” zamieniły się w „Drony”. Ukraińska chłopka z „Babiego lata” stała się chłopką hiszpańską. „Burza” zamieniła się w „Armagedon”. A „Droga w lesie” poddana została nielegalnej wycince. Tam, gdzie u Chełmońskiego widzimy sielankę i piękną naturę, u nas wieje suszą i apokalipsą – mówi Bartek Klimaszewski, Dyrektor Kreatywny, McCannWorldgroup.[/perfectpullquote]

Projekty kompozycji przygotowało studio 422post i ilustrator Grzegorz Bobrowski. Obrazy olejne w formacie 100 x 150 cm namalowała Maja Kobylińska. Obrazy będą wystawione we foyer warszawskiej siedziby Agory przy ul. Czerskiej 8/10.

Storytel