Rynek muzycznych serwisów streamingowych rośnie. Spotify zachowuje koszulkę lidera
Na koniec czerwca 2019 roku na całym świecie było 304,9 milionów subskrypcji muzycznych serwisów streamingowych. Według raportu MIDIA Reasearch Music ilośc subskrypcji rok do roku wzrósł o 69 milionów nowych użytkowników.
Liderem pozostaje serwis Spotify, który z 108 milionami subskrypcji (na koniec czerwca 2019 roku) miał udział w rynku na poziomie 35,6 proc. Mimo że rynek staje się bardziej konkurencyjny, Spotify utrzymuje stałą dynamikę wzrostową.
Wzrost subskrypcji zanotowały również serwisy Amazona oraz Apple. Udział Amazona w rynku wzrósł do 12,6 proc. na koniec czerwca 2019 roku z 38,3 milionami subskrypcji w porównaniu z udziałem 11,4 proc. pod koniec 2017 roku.
Podobnie rosło zainteresowanie serwisem Apple Music, który w tym samym okresie co Amazon zwiększył udział w rynku z 17,3 proc. do 18 proc. osiągając poziom 54,7 miliona subskrypcji w tym 28,9 miliona znajduje się na terenie USA. Jednak w ciągu tego okresu zanotował również spadek zainteresowania w przeciwieństwie do serwisów Amazona.
Swoje udziały w muzycznym rynku zwiększa również serwis YouTube Music, który w okresie od końca 2017 roku do połowy 2019 roku zwiększył udział z 3 proc. do 5,3 proc. Siłą serwisu jest łączenie go z pakietem YouTube Premium, w którym to użytkownik otrzymuje dostęp do materiałów wideo bez reklam, oryginalnych produkcji YouTube, wersji YouTube Kids oraz dostęp do YouTube Music. Na koniec czerwca 2019 roku YouTube Premium miał 16,9 miliona subskrypcji (na koniec 2017 roku było ich 5,9 miliona).
Gdy cała czwórka rośnie na globalnym rynku, tracą pozostałe serwisy, których udział sumarycznych skurczył się 32,8 proc. w 2017 roku do 28,4 proc. w połowie 2019 roku. pomimo wzrostów, ale już nie takich jakie zauważalne są w pierwszej czwórce.
Z pozostałych serwisów większość z nich działa lokalnie jak Tencent w Chinach z 31 milionami subskrypcji, Pandora w USA z 7,1 milionami subskrypcji oraz MelON zw Korei Południowej z 5,3 milionami subskrypcji. Jedyny globalny gracz w tej grupie to Deezer, który ma 8,5 miliona subskrypcji.
Według MIDIA Research Music rynek muzycznych serwisów streamingowych od czwartego kwartału 2019 roku i przez kolejny rok zwolni, zyskają natomiast lokalni gracze. W szczególności przewiduje się duży wzrost serwisów pochodzących i działających na rynkach azjatyckich.
MIDIARreasearch Music/stream2me/Zdjęcie:Pexels