Popularność podcastów rośnie. Spotify prezentuje najnowsze dane
Według firmy Voxnest z końcem kwietnia br. podcasty były odtwarzane na całym świecie 42 proc. częściej niż przed tym okresem, a w Europie ich popularność wzrosła aż o 53 proc. Bank rozbiła Polska, w której w pierwszym półroczu 2020 roku według danych Spotify wysłuchano ponad 300 proc. więcej godzin podcastów niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.
Rynek podcastów dynamicznie rozwija się, ewoluuje także ich forma. Prosty proces tworzenia podcastów, nowi twórcy i kanały oraz rosnąca liczba słuchaczy, sprawiają, że potencjał tej formy zauważają influencerzy, wydawcy, media, a także firmy komercyjne.
Z dnia na dzień na Spotify pojawia się coraz więcej odcinków audio poruszających różnorodne tematy. Są to ekonomia, edukacja, biznes i technologia, ale również komedia czy mrożące krew w żyłach zbrodnie. Dzięki wszystkim tym czynnikom, jak wskazuje raport Voxnest, Spotify stał się wiodącą platformą podcastów na ponad 80 rynkach spośród 92, na których jest dostępny.
Popularność podcastów w Polsce rośnie, a wraz z nią liczba słuchaczy oraz nowych kanałów
Jak wynika z danych Voxnest, właściciela jednej z największych platform hostingowych dla podcastów, Polska jest w pierwszej dziesiątce najszybciej rozwijających się rynków dla tego formatu na świecie, tuż za Brazylią, Wielką Brytanią, Kanadą, Kolumbią, Włochami, Meksykiem oraz Hiszpanią.
Potwierdzają to również dane Spotify, które w okresie od stycznia do czerwca bieżącego roku wskazują na wzrost ilości odtworzeń podcastów w Polsce aż o 300 proc. w porównaniu do pierwszego półrocza poprzedniego roku.
Ostatnio nasze podejście do wielu codziennych spraw, w tym rozrywki, ulega zmianom. Podcasty są tego doskonałym przykładem. Ten stosunkowo nowy format ewoluuje w zawrotnym tempie. W Spotify dostrzegamy w nim ogromny potencjał rozwoju, nie tylko z perspektywy słuchaczy, ale także twórców i biznesu muzycznego. Wraz ze wzrostem liczby słuchaczy rośnie również katalog dostępnych tytułów, dzięki czemu mamy możliwość dotarcia do szerokiej grupy odbiorców – Federica Tremolada, Dyrektor Zarządzająca Spotify w regionie Europy Południowej i Wschodniej
Wzrost zainteresowania ze strony słuchaczy wpływa jednocześnie na rozwój zarówno globalnych, jak i lokalnych treści. W ostatnim czasie Spotify zaprezentował ponad 400 oryginalnych podcastów, zapowiedział również ekskluzywne kanały stworzone we współpracy z Joe Roganem, Michelle Obamą czy Kim Kardashian. W tym samym czasie na polskim rynku pojawiły się takie podcasty jak choćby: „Słuchaj, nie uwierzysz!”, „Historie Potłuczone” czy „Co-Drive”.
Aktualnie na platformie użytkownicy mogą znaleźć milion podcastów, z czego ponad 400 to oryginalne treści produkowane przez Spotify. Materiały są pogrupowane w 13 kategoriach, takich jak: Sport i Rekreacja, Muzyka, Sztuka i Rozrywka, Gry, Dzieci i Rodzina czy Społeczeństwo i Kultura, a ich popularność stale się zmienia.
W 2019 roku ulubionymi gatunkami słuchanymi przez Polaków na platformie Spotify były Sztuka i Rozrywka, Edukacja oraz Komedia. Obecnie najchętniej odtwarzamy kanały z kategorii Komedia.
Najpopularniejsze kategorie podcastów w pierwszym półroczu 2020 roku to:
- Komedia
- Historie
- Sztuka i rozrywka
- Wiadomości i polityka
- Edukacja
Z uwagi na stale powiększającą się bibliotekę treści oraz możliwość odkrywania nowych kanałów w nowo wprowadzonych rankingach podcastów zmienia się również popularność poszczególnych kanałów.
Od 2019 roku pierwsze miejsca rankingu w serwisie Spotify niezmiennie zajmują „Dwóch Typów Podcast” oraz „Kryminatorium”. W tym roku prym wiodą również nowe kanały, takie jak „Piąte: Nie zabijaj” czy „Dział Zagraniczny”, których nie było na ostatniej liście top 10.
Top 10 podcastów (pierwszej połowy 2020 roku do 19 lipca):
- Dwóch Typów Podcast
- Kryminatorium
- Ja i moje przyjaciółki idiotki
- Tu Okuniewska
- Rock i Borys
- Rozmowy: Wojewódzki & Kędzierski
- Karol Paciorek
- Piąte: Nie zabijaj
- Prawdziwe Zbrodnie
- Dział Zagraniczny
Rankingi najpopularniejszych kategorii i kanałów zmieniają się dynamicznie. Fakt, że kilka ostatnich miesięcy użytkownicy Spotify na całym świecie w zdecydowanej większości spędzali w domach, wpłynęło także na zmiany jakie firma wprowadziła w sposobie konsumpcji tych treści.
Dzięki stale rosnącej popularności podcastów zarówno w Polsce, jak i na całym świecie, 2020 rok może okazać się najlepszym okresem dla rozwoju tego formatu. Wskazuje na to badanie Voxnest, według którego do 2021 roku przychód reklamowy z podcastów osiągnie miliard dolarów.
Spotify/Zdjęcie główne:Spotify/Infografika: Spotify
Komentarze są wyłączone.